![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
FÖRETAGET - Från Idé till Företagsidé
FILMINTERVJUER MED TORD BERGLUND VD för tryckeri Color Tryck Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet! Internetbokhandeln: http://www.internetbokhandeln.se Arbetslivsbiblioteket: http://www.niwl.se/bibl/default.htm
Starta Eget Handboken Småföretagande - att starta och driva företag Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet! Internetbokhandeln: http://www.internetbokhandeln.se Arbetslivsbiblioteket: http://www.niwl.se/bibl/default.htm ALMI Företagspartner: http://www.almi.se Euro Info Center: http://www.euroinfo.se/ EU-information för bl a småföretag FR: http://www.fr.se FRONTSIDE ELECTRONICS AB: http://www.frontside.se/S_HTML/s_arets.htm NUTEK: http://www.nutek.se NUTEK: http://www.nutek.se/foretag/startlinjen/startlinjen.taf SIF: http://www.sif.se/eget/ Softline steget: http://www.softline.a.se/3_0/index.html Innehåll En krympande marknad är svår att ta sig in på
eftersom priskonkurrensen ofta är hård. En växande marknad är lättare, där finns
"plats för alla". Omvärldsförändringar kan påverka efterfrågan av din
produkt! Några viktiga frågeställningar kan ge dig rätt beredskap. Är produkten en
utpräglad modevara? Är produkten en säsongsvara? Kan den tekniska utvecklingen göra
den omodern? Kan lagstiftningen påverka produkten? Sträva efter synergieffekter! Dvs när delarna tillsammans blir mer värda än de är var för sig. Om en företagare kan uppnå sådana synergieffekter beror på den unika kombinationen av produkt och person - den egna personligheten är inte minst viktig! Ett framträdande drag hos entreprenörer är bl a att de är självständiga och har en stark tilltro till sig själva. De vågar också ta positiva risker. Ingen är dock född till entreprenör - genom målmedveten träning, utbildning, reflektion över det egna beteendet osv kan man komma en bra bit på vägen mot ett framgångsrikt företagande. Kom ihåg att det unika med din idé behöver inte vara själva produkten - det kan lika gärna vara Ditt sätt att bedriva verksamheten. OM Du kan producera effektivare än konkurrenterna kan Du också priskonkurrera! Ofta är dock stora volymer förutsättning för att få ner kostnader. I små företag handlar det ofta om små volymer. Planera verksamheten utifrån kunskapen om Din egen förmåga. Utgå från företagarfunktionerna och försök beskriva Din verksamhet med utgångspunkt från tillverkning, försäljning och administration. Koncentrera Dig på det Du är bra på och skaffa kvalificerad hjälp till resten. Alla företag tillverkar, säljer, administrerar och utvecklar. Vad är Du bäst på av dessa aktiviteter? Fokusera på detta i ditt företagande. Företagarens effektivitet beror på det personliga
ledarskapet, den ekonomiska förmågan och nätverket. För att vi ska överväga köp måste produkten tillfredsställa många personliga behov. En produkt som förmår tillfredsställa många personliga behov kan sägas ha hög kvalitét. Som nyetablerad kan det vara svårt att konkurrera med pris och man måste därför utifrån kunskap som man skaffar sig skapa en produkt som får kunden att vilja betala ett högre pris. Ställ Dig frågor som: Är den mätbara kvalitén på
topp, är den en teknisk nyhet, kan en professionell design öka attraktionsvärdet? Har
Du ett bra rykte? Planera ditt behov av lokal, maskiner och inventarier, leverantörer, försäljningskanal och budskapet. Detta är viktiga komponenter i Din affärsidé. Förhandlingsförmåga och ett överskådligt antal alternativ att jämföra emellan är värdefullt i sammanhanget. Kom alltid ihåg att Du är företaget, men Dina
anställda är nog så viktiga och bör komplettera Dig.
Copyright
© SSVH |