MARKNADEN - Från Företagsidé till Affärsidé
FILMINTERVJUER MED TORD BERGLUND
Tord Berglund, VD för tryckeri Color Tryck

LITTERATURTIPS
Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!
Internetbokhandeln http://www.internetbokhandeln.se
Arbetslivsbiblioteket http://www.niwl.se/bibl/default.htm
MARKNADSFÖRING
Björn Lundén och Ulf Svensson
tel 0650-54 14 00MARKNADSFÖRING
Sten Albertsson, Olof Lundqvist
08-696 86 00
FÖRSTA BOKEN 19 snabblektioner i marknadsföring och reklam
Sten Jansson
Förlag: Business books
tel 031-93 62 20
MARKNADSFÖRING för professionella
Conny Gustafsson, Rune Rennemark
Förlag: Liber Ekonomi
tel 040-25 86 00 |
|
KUNSKAPSINTENSIV MARKNADSFÖRING I PRAKTIKEN
Pär Ström
Förlag: Liber Hermods
tel 040-25 86 00SÄLJ MED FRAMGÅNG
Erik Frisell
Förlag: Affärslitteratur
tel 013-11 07 01
Småföretagande
Att starta och driva företag
Wolfram Trostek
Bonniers förlag
tel 08-696 86 00
Starta Eget Handboken
Mats Kullerstedt & Lars Melin
Förlag: SmåFöretagsPlanerarna AB |

NYTTIGA LÄNKAR
Kom ihåg att du kan låna och köpa litteratur på internet!
Internetbokhandeln http://www.internetbokhandeln.se
Arbetslivsbiblioteket http://www.niwl.se/bibl/default.htm
BASUN - SUNETs informationsdatabas; http://basun.sunet.se/html_docs/basdes.html
Bizbook - hitta företag och beslutsfattare; http://www.bizbook.se/Bra länksamling; http://home1.swipnet.se/~w-18345/startsid.html
Branschtidskrifter; http://www.infolind.educ.goteborg.se/yrken/bransch.html
ICA, branschstatistik, dagligvaruhandeln; http://www.publ.ica.se/iny/statistik.html
CD-skivor
SPCS, Skandinavian PC System i Växjö - adresskiva och företagsskiva; http://www.egges.se/spcs/spcs.html
DATA-baser,
affärsdata - tillhandahåller aktuell näringslivsinfo; http://www.ad.se
DATA-baser,
Spriline - bevakar hälso och sjukvårdsområdet; http://www.spri.se
De 30 största marknadsundersökarna; http://www.et.se/konsultguiden/ranking/markn_un_mark.html
DM-bolaget, PAR adressregister; http://www.par.se
Ekonomi; http://www.punkt.se/kanaler/ekonomi/
Emfas - Telias företagskatalog; http://www.emfas.telia.se
EU-information, EU-statistik; http://www.kommers.se/
EU-information för bl a småföretag; http://www.euroinfo.se/
Företagsfakta; http://www.foretagsfakta.se/db/index.whtml
Gula sidorna; http://www.d.lintek.liu.se/sektion/gulasidorna.html
Interaktiv marknadsföring; http://www.use-it.se/
Gratis kurs i marknadsföring på internet, bygg din egen hemsida
gratis!; http://www.rhodin.se/
Kompass, Sverige - svenska AB med mer än fem anställda; http://www.kompass.se
Konsumentverket; http://www.kov.se
Nya SPAR - data om befolkningen; namn, adress, inkomst...; http://www.infotorg.sema.se/sparinfo/nyaspar.htm
PAR - näringslivsregister indelat i branscher, antal anställda,
omsättning...; http://www.par.se/adress.html
PRV, Patent- och registreringsverket; http://www.prv.se/
SCB, Statistiska Centralbyrån; http://www.scb.se
Sveriges handelskalender, företagsinformation; http://www.bfi.ad.se/SHK.htm
Sema Group InfoData, företagsadresser; http://www.infodata.sema.se
SIFO- marknadsundersökningar; http://www.sverigebarometern.se/hemsidan/
Scribona; informationstjänster; http://www.scribona.se/
Upplysningscentralens företagskatalog; http://www.uc.se
Teledata, valutakurser; http://www.teledata.se/valuta.htm |

SAMMANFATTNING
Innehåll
Kunderna
Marknadsundersökningar
Kundanpassning
Konkurrenterna
Prissättning
Marknadsbearbetning
Volymberäkning
Marknadsaktiviteter
Företagets affärsidé
7. Kunderna
Går det ytterligare att kundanpassa produkten? Kan
produkten säljas till ny kundkrets med nya argument? -Kunskaper om kundernas behov måste
skaffas.
Produktanpassning med utgångspunkt från kunderna:
Välj kundkategori, identifiera kunderna som de som fattar inköpsbeslut. Vilka är
kunderna, vad köper de och varför. Vad köper de i dag? Vad kan de därmed tänkas vilja
köpa i morgon, vilka behov kan tänkas finnas otillfredsställda utifrån denna
information? 
Tillbaka till innehåll
8. Marknadsundersökningar - underlag för försäljningsbudget
Ett syfte med marknadsundersökningar är bl a att skaffa tillförlitligt underlag för
att budgetera företagets försäljning. Man försöker uppskatta det totala antalet
kunder och varje kunds årskonsumtion. Här finns många metoder och källor att använda
sig av.
Ett annat syfte är att skaffa underlag för eventuell
ytterligare anpassning av produkten för att möta typkundens behov och prioriteringar..
Tillbaka till innehåll
9. Kundanpassning
Marknadsundersökningar ska användas för att anpassa
produkten till typkundens prioriterade behov för att få fram IDEALPRODUKTEN. Vid hård
konkurrens strävar alla efter kundanpassning.
Man kan även först utforma produkten och sen leta kunder. Kanske smartare när
produkternas livscykler blir kortare och kortare. 
Tillbaka till innehåll
10. Konkurrenterna
Ju svårare kunden har att skilja konkurrerande
produkter från varandra desto viktigare blir priset. Gör därför produkten unik för
att undvika jämförelse med samma produkt hos andra företag som är starkare och har
lättare att priskonkurrera.
Produktanpassning med utgångspunkt från
konkurrenterna: Identifiera konkurrenterna, inhämta information om dem, jämför produkt
och verksamhet, sätt preliminärt pris.
Prissättning måste ske med hänsyn till konkurrenterna.
Tillbaka till innehåll
11. Prissättning
I princip finns två huvudmetoder för prissättning.
Självkostnadsmetoden innebär att man utgår från produktionskostnad plus pålägg för
administration och försäljning.
Marknadsmetoden innebär att priset grundas på kunskap
om konkurrenternas produkter.
Priset måste ofta utgöra en mix av båda dessa
metoder. Man skall hålla i minnet att ett lågt pris inte alltid är nyckel till god
omsättning. 
Tillbaka till innehåll
12.
Marknadsbearbetning
Den ökande kunskapsmängden i dagens samhälle gör att
vi allt oftare använder oss av tumregelsbeslut i stället för att samla in,
sammanställa och utvärdera fakta som underlag för våra beslut. De verkliga makthavarna
i framtidens samhälle blir de som besitter kunskap om de mänskliga tumreglerna.
Den så kallade marknadstrappan är en modell för att
sätta upp mål i marknadsbearbetningen. Man mäter totalmarknaden, hur många som känner
till Din produkt, hur många som är positiva, hur många som köper och hur många som
köper om igen. Den ideella trappan utgör målet.
För att så många som möjligt ska känna till Din
produkt och bli positivt inställda använder Du dig av olika verktyg för
marknadskommunikation. För att slutligen få kunden att köpa och köpa igen använder Du
dig av förhandlingsteknik och kundvård.
Tillbaka till innehåll
13. Volymberäkning
Man kan endera utgå från företagets behov av kunder -
hur många kunder behövs för att
1. Precis täcka kostnaderna.
2. Ge avkastning på satsat kapital.
3. Kunna utveckla företaget
Men man kan också utgå från hur många kunder vi tror
oss kunna få med hjälp av marknadsbearbetningen bl a.
Tillbaka till innehåll
14.
Marknadsaktiviteter
Det finns ingen fastställd mall för företagets
affärsplan. Förslagsvis kan den beskriva produkten, konkurrenssituationen, kunderna,
prissättningsmetod, marknad, målbeskrivning, metodbeskrivning, tidsplan, budget,
uppföljning och kontroll.
Tillbaka till innehåll
15. Företagets
affärsidé
Allt vad vi nu gått igenom skall Du använda Dig av
för att sammanfatta till företagets affärside. En affärsidé beskriver produkten,
verksamheten och marknaden. Av vad och på vilket sätt skall Ditt företag tjäna pengar!
Lite mer konkret: Vad jag ska sälja, till vem, på
vilket sätt, inom vilket geografiskt område och varför kunden ska köpa av just mig?
Tillbaka till innehåll

Marknadsplan | Prissättning | Affärsidé
| Övningar
Utvärdering | Ins.
uppgifter
F.I.T.E.F | Företaget | Marknaden |
Budget
Regler | Lärare
| E-post | Chat
Diskussioner | Klasslista
| Hjälp
Copyright © SSVH
Medverkande |