![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
PRISSÄTTNINGPrissättning - beror av marknad och
kostnader. Liten introduktion (flik 11 i pärmen) Prissättning i tillverkande företag Internetuppgifter prissättning
- hör ej till kursens obligatoriska uppgifter - men du kan byta vissa uppgifter i
kurspärmen mot dessa om du så önskar! PRISSÄTTNING - BEROR AV MARKNAD OCH KOSTNADER Att sätta pris är inte lätt. Man måste ta hänsyn till: kostnader - intäkterna måste täcka kostnaderna konkurrenter - säljer man liknande produkter är det priset som avgör vem kunden väljer och kunder - hur priskänsliga är de? Timregistreringen för varje tjänst utgör grunden för prissättningen.
Prissättningen kan ske med samma princip som i handelsföretaget men med lönekostnaden
som bas i stället för ingående varukostnaden. Dvs företagets samkostnader (gemensamma
kostnader utöver de lönekostnader som är knutna till debiterbara uppdrag) fördelas via
en påläggsprocent på lönekostaden i stället för ingående varukostnaden. Kalkyl:
Alternativ 2, rättvisare kostnadsfördelning
Pålägg för endast projektets omkostnader kan identifieras i stället för att
ha ett omkostnadspålägg rakt av. Ett exempel med kostnadsfördelning enligt
alternativ 1: Låt säga att påläggsprocenten är 150 % (vi återkommer till detta nedan) och den
konsult som arbetar med ett visst uppdrag har en månadslön på 30 000 kr. Sociala
avgifter tillkommer med 41 % och man räknar med 140 debiterbara arbetstimmar i månaden.
Då blir lönen per debiterbar timme: 30 000 * 1,41/140 = 302 kr ca. Om det tagit
konsulten 25 timmar att utföra uppdraget och man tillämpar en påläggsprocent på 150 %
så blir fakturabeloppet 25 * 302 * 2,5 = 18 875 kr + moms. PRISSÄTTNING I TILLVERKANDE
FÖRETAG I resultatbudgeten finns alla de kostnader som ditt företag har. Genom priskalkylen fördelar man alla kostnader på produkterna, sk fullständig kostnadsfördelning (till skillnad från bidragskalkyl, då man endast fördelar de sk särkostnaderna - de kostnader som är direkt förknippade med produkterna). Priset måste sedan överstiga produktens kostnader. Frågan är hur denna fördelning ska gå till. De flesta företag har många olika produkter i sitt sortiment och en spis med häll, variabla spisplattor och varmluftsugn kostar mer och medför andra kostnader än en "vanlig" spis för att ta ett exempel. Man kan börja med att ta fram de direkta kostnaderna, de kostnader som är direkt hänförliga till produkten. I exemplet med vanlig spis kan det röra sig om material till spisen och i vissa fall löner, däremot administration i företaget, hur ska man veta vad som är förknippat med de vanliga spisarna? Dessa kostnader som inte är direkt hänförliga till produkten kallas indirekta kostnader eller omkostnader. Dessa indirekta kostnader måste fördelas med hjälp av fördelningsnycklar. Kostnader som uppstått på t ex inköpsavdelningen fördelas ut utifrån en välgrundad uppskattning om hur stor del av inköpsavdelningens kostnader produkten drar.
Den direkta kostnaden utgör påläggsbas och omkostnaderna Därefter fortsätter vi med att lägga på kostnader för direkt lön. De omkostnader
som hör hit kommer från tillverkningsavdelningen. En viss procent av den direkta
lönekostnaden ger oss alltså den del av omkostnaderna från tillverkningen som vi
uppskattar kan höra till just denna produkt. Exempel på tillverkningsomkostnader: löner
till personal i tillverkningen, lokalkostnader - hyror eller avskrivningar på egna
lokaler, kapitalkostnader (räntor och avskrivningar) på maskiner, energikostnader, el,
uppvärmning, telefon, förbrukningsmaterial, inventarier. Efter att ha lagt på eventuella speciella direkta kostnader får vi fram produktens tillverkningskostnad. Därefter fortsätter vi och lägger på försäljningsomkostnader och
administrationsomkostnader. Dessa får vi fram genom att beräkna fram en viss procent av
tillverkningskostnaden. Exempel på försäljningsomkostnader: löner till personal som
arbetar med försäljning, kontor- och lagerpersonal, resor, lokalkostnader, reklam.
Exempel på administrationsomkostnader: löner till företagsledning, personal inom
ekonomi och personalavdelning, kostnader för datorsystem, lokalkostnader, inventarier,
förbrukningsmaterial. Administrations- och försäljningsomkostnader slås i mindre
företag ofta ihop och benämns då AffO. Nu har vi kommit fram till produktens självkostnad. På denna självkostnad lägger vi ett vinstpålägg - en viss procent av självkostnaden. För att dessa fördelningsnycklar ska fungera måste omkostnaderna samvariera med sina respektive fördelningsnycklar. Om t ex den direkta lönen ökar med 10 % så måste det innebära att även tillverkningsomkostnaderna ökar med 10 %. Ett exempel:
Att beräkna påläggssatserna
1. Vilken rörelsemarginal uppvisade Telia AB i sitt senaste bokslut och hur definieras rörelsemarginal? 2. Vad säger konkurrenslagen om två företag som kommer överens om ett visst pris?
Ange paragraf! 4. Ta reda på EURO-kursen, priset på en EURO i svenska kronor Länkförslag: Affärsvärlden, bolagsinfo; http://www.afv.se/bolagsinfo/ Bolagsfakta, all tänkbar information om olika företag; http://www.bolagsfakta.se Svensk lagsamling; http://www.notisum.se Valutakurser; http://www.teledata.se/valuta.htm Valutakurser; http://www.x-change.se/rates/KURSER.HTM
Copyright
© SSVH |