![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
LAGSTIFTNINGLagstiftning - vilket regelverk omfattas du av? Liten introduktion. (flik 24 i pärmen) Internetuppgifter
lagstiftning - hör ej till kursens obligatoriska uppgifter - men du LAGSTIFTNING - VILKET REGELVERK OMFATTAS DU AV? Många marknadslagar finns som reglerar företagarens rättigheter och skyldigheter. Avtalslagen, köplagen, konkurrenslagen, produktansvarslagen för att nämna några. Mervärdesskatten är en skatt på i normalfallet 25 % som läggs på varan/tjänsten enligt mervärdesskattelagen innan den säljs vidare. Många undantag från mervärdesbeskattning finns. I handels/kommanditbolag och enskild firma beskattas företagaren/företagarna själva
för sin inkomst i företaget. I AB och ekonomisk förening beskattas överskottet i
företaget. Avtalslagen från 1915 är en av de äldsta lagarna i Sverige.
Lagstiftningens regelsystem skall tillämpas vid lösande av avtalstvister. Så länge
avtalsparterna är överens om tolkningen av ingångna avtal så behövs inte
lagstiftningen! Behörighet Båda avtalsparter måste vara behöriga. I handelsbolag är normalt parterna behöriga var för sig, om det inte i registreringshandlingarna stadgas att firma bara får tecknas gemensamt. Detta går att kontrollera med handelsregistret. I AB begränsas normalt VD:s behörighet till löpande verksamhet. Beslutsför styrelse (hälften + en) krävs för större beslut av mera långsiktig karaktär. Om VD även är firmatecknare har han samma behörighet som styrelsen. Kontrollera med PRV, bolagsavdelningen 060-18 40 00. Har man bråttom kan det gå snabbare att, via banken, få samma information från bankernas upplysningscentral. Avtal - muntlig eller skriftlig överenskommelse som medför - är bindande för båda parter oberoende av avtalets form. Avtal behöver, för att vara bindande, inte vara skriftliga, utom när det gäller fastigheter och bostadsrätter. Underlaget för ett bindande avtal är säljarens anbud och köparens accept. Anbud - erbjudande om att få köpa vara eller tjänst till visst pris (offert) - är bindande bara under acceptfristen. Detta innebär att muntliga anbud måste besvaras omedelbart, om man ej
avtalat annat. I skriftliga anbud kan acceptfristen · vara avtalad i antal dagar · gälla enligt sedvana i branschen · vara legal dvs omfatta - befordringstid för anbud och svar - skälig betänketid Anbud och angivna offerter skall gå att besvara med Ja eller Nej. Det skall inte behövas ytterligare preciseringar. Allmänt hållna broschyrer och informationsblad är ej bindande anbud, utan utgör endast underlag för anbudsförfrågan. Accepter - godkännande av anbud skall vara "rena" för att anbudet skall gälla. Det innebär att de inte får innehålla nya villkor eller förfrågningar. Oren accept Om svaret på anbudet innehåller nya villkor som "under förutsättning att" etc gäller ej avtalet. Accepten blir då ett nytt anbud som skall besvaras och avtalsparterna byter roll. Om säljaren däremot skickar med ett blad med information om branschens allmänna leverensvillkor, så betraktas accepten ändå som ren, om villkoren ej är oskäliga. Läs alltid igenom finstilta bilagor till accepter. Om avtalet är felskrivet och mottagaren borde inse detta, är anbudet inte bindande. Betydligt högre krav ställs här på företagare, med kunskap om branschen, än på privatpersoner utan branschkunskap. Övriga avtal Betalningsvillkor kan parterna fritt avtala om. Det som står i fakturan betraktas som
ett avtal, om det hör naturligt hemma där. Se vidare nedan! Om det däremot står något
om reklamationstiden, så hör detta inte till en normal faktura och betraktas därför
inte som en del i ett avtal! Köparen har undersökningsplikt men i princip kan den
lagstadgade reklamationstiden på 2 år ej avtalas bort. Dröjsmålsränta och faktureringsavgift De betalningsvillkor som finns i fakturan betraktas som ett avtal. Om köparen ej accepterar avtalet måste kontakt tas med säljaren. Man kan alltså inte bara låta bli att betala dröjsmålsränta och faktureringsavgifter! Står inget på fakturan om dröjsmålsränta så gäller räntelagen.
Enligt denna uppgår dröjsmålsräntan till diskonto + 8 % från dagen efter
överenskommen förfallodag. Om förfallodag ej finns angiven gäller 30 dagar efter
poststämpelns datum. Juristhjälp Ta kontakt med jurist före påskrift av alla avtal som gäller större belopp och för längre tid. Alla banker har bankjurister som ofta svarar på korta telefonfrågor helt gratis och som har ett lägre timarvode vid avtalsgranskning än andra jurister. Bankjuristen har, som representant för företagets kreditgivare,
också ett eget långsiktigt ekonomiskt intresse av att låntagaren inte ikläder sig
oförmånliga avtal. Avtal som alltid bör underkastas juristkontroll är köpeavtal vid fastighetsköp, hyresavtal, agenturavtal, franchiseavtal och avtal i samband med köp av rörelse. Köplagen gäller handel med lös egendom mellan näringsidkare och
mellan privatpersoner. Vid handel mellan näringsidkare och privatperson gäller
konsumentköplagen, se nedan. Köplagen innehåller regler om köparens rätt om godset
avviker från vad köparen kunde förvänta sig. Lagen är dispositiv i sin helhet, vilket
innebär att den bara gäller om inget annat avtalats. En vara skall gå att använda till det ändamål som det är
tänkt! Vilken kvalitet har man avtalat om? Det är svårt om det bara finns muntliga
avtal. Om kvaliteten kan påverkas av transporten är det viktigt att säljarens garantier
bara räcker till avlämnandetidpunkten, som skall användas som bedömningstidpunkt. Vid
transport med fristående fraktbolag innebär avlämnandet att godset lastas hos
säljaren. Vid egen transport sker avlämnandet hos kunden. Reklamationstiden är två år
men köparen har undersökningsplikt, i samband med att godset avlämnas. Befintligt skick? - varan skall stämma med lämnade uppgifter - varan skall stämma med vad man kunde för- vänta sig - säljaren har dock ej generell upplysningsplikt Dröjsmål vid leverans innebär att köparen har rätt
att: - kräva fullgörelse av köp - häva köpet - kräva skadestånd På vilka grunder kan då köparen komma att kräva skadestånd och under vilka förutsättningar har han rätt att utfå detta. Följande lilla tabell kan ge viss vägledning om utfallet i en viss
situation. Men man ska komma ihåg att ofta är parterna av delade meningar om vad som
gäller. Man har då hamnat i en tvist som måste lösas i domstol.
Vid fel i godset skall säljaren: - skicka nya varor - erbjuda prisavdrag - häva köpet Observera att detta innebär att köparen inte har någon generell rätt att häva köp och få pengar tillbaka. Säljaren har alltid första rätt att avhjälpa felet! Men vad är då fel i godset? Lagen har gjort en uppdelning mellan tre typer av fel för att åstadkomma en så tydlig definition som möjligt. · Konkreta fel · Fel i förhållande till marknadsföringen Konkreta fel är när varan avviker från vad som avtalats. Man
beställer en grön skjorta och får en röd t ex. Abstrakta fel är när varan inte
fungerar som man i normalfallet har rätt att förvänta sig. En sax som inte går att
klippa med har ett abstrakt fel. Fel i förhållande till marknadsföringen innebär t ex
att en annons talar om att mirakelpillret "Banti" får dig att gå ner 20 kilo
på två dagar. Du köper pillren och uppnår inte utlovad effekt. Köparen kan inte åberopa fel i godset om han undersökt varan före köpet och inte upptäckt felet fast han borde ha gjort det. Inte heller i det fall han undersökt varan efter köp och visserligen upptäckt felet men ej reklamerat inom skälig tid. Köparens skyldigheter · om pris ej avtalats måste köparen betala om priset inte är oskäligt · betalning skall ske omedelbart efter
leverans · betalning skall ske hos säljaren om ej annat avtalats · om köparen ej betalar i tid kan säljaren: - kräva betalning eller häva köpet - kräva ränta och skadestånd Befarat avtalsbrott Om det kommer till säljarens kännedom att kunden kommit på obestånd efter avtalet, har säljaren rätt att hålla inne leverans. Har till ändamål att främja en god prisinformation till konsumenter. Prisinformation skall lämnas när en näringsidkare marknadsför bestämda varor eller tjänster. Priset för en vara skall anges per förpackning och tydligt. Priset skall anges skriftligen om konsumenten inte kan få upplysning om det på något likvärdigt sätt. Priset skall inkludera moms. För varor som tillhandahålls i varierande kvantiteter, skall priset avse den mängd eller måttenhet som varan vanligen utbjuds i. Priset och jämförpriset skall anges så att det framgår klart för konsumenten
vilken vara eller tjänst som informationen avser. När en bestämd vara utbjuds i en
försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället,
skall priset för varan anges på varan eller dess förpackning eller i varans
omedelbara närhet, på en hyllkantetikett eller skylt så att risk inte föreligger för
förväxling med pris på andra varor. Om det finns praktiska hinder mot att priset och jämförpriset anges kan priset i stället få finnas i en prislista, prisfrågeterminal eller liknande. Den EU-anpassade konkurrenslag som gäller i Sverige fr o m 930701
förbjuder inte bara prissamarbete utan även en rad former av annat branschsamarbete.
Lagen innebär en hård kontroll av företagsförvärv och monopolföretag kan brytas upp
genom tvångsförsäljning. Stockholms Tingsrätt får på talan av konkurrensverket
besluta om ett företag skall Branschorganisationerna har ett halvt år på sig att granska samtliga verksamheter och fatta beslut om nedläggning eller ansökan om dispens hos konkurrensverket.
Förbjudet samarbete
1994 års lag om offentlig upphandling Lagen om offentlig upphandling innebär en ytterligare skärpning av konkurrenslagens grundprinciper när det gäller offentlig upphandling utöver vissa gränsvärden. Lagen har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets
intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som
är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare. Lagen tillämpas då näringsidkare
marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet. Lagen
innehåller två generalklausuler: Generalklausul 1 Förbud mot marknadsföringsåtgärder som är otillbörliga mot
konsumenter, andra förbrukare eller näringsidkare. Generalklausulen kompletteras med 12
preciserade förbud. Bland dessa kan nämnas vilseledande uppgifter om varans egenskaper,
beskaffenhet, mängd, ursprung, tillverkningsmetod, inverkan på miljö, pris och
betalningsvillkor. Dessutom stadgas förbud mot vilseledande förpackningar, garantier,
utförsäljningar, realisationer, misskrediteringar av konkurrent, förväxlingsrisk,
renommésnyltning. Aggressiva säljmetoder, s k negativ försäljning (aktivitet kräva
för att undgå köp) och marknadsföringskorrumption, är också förbjudna i den nya
lagen. Generalklausul 2 Informationsskyldighet i samband med marknadsföring preciseras också i ett antal punkter och innebär krav på information om hållbarhet, underhåll, energibehov, effekter ur miljösynpunkt etc. Firma- och adressangivelse skall finnas med i samband med alla marknadsföringsåtgärder. Marknadsstörningsavgift och skadestånd kan ådömas både juridiska och fysiska personer som är
näringsidkare. Avgifterna får inte överstiga viss procent av näringsidkarens
årsomsättning. För att kunna dömas till att vid vite betala straffavgift krävs
antingen uppsåt eller oaktsamhet. INTERNETUPPGIFTER LAGSTIFTNING Avtalslagen 1. Gäller ett muntligt avtal i samma omfattning som ett skriftligt? Köplagen 4. Vad kan köparen göra vid dröjsmål med leverans från säljarens sida? Konkurrenslagen Marknadsföringslagen Försäkringsavtalslagen 8. Vilka är de grundläggande delarna i ett försäkringsavtal? 9. Vilka tre momssatser har vi för närvarande i Sverige? Länkförslag: Avtalslagen; http://www.notisum.se/ Köplagen; http://www.notisum.se/ Marknadsföringslagen; http://www.notisum.se/ Konkurrenslagen; http://www.notisum.se/ Svensk lagsamling - avtalslagen, köplagen, konkurrenslagen... (leta under författningar, SLS, sökordsregistret); http://www.notisum.se Momshandledning; http://www.rsv.se/skatter/moms Riksskatteverket; http://www.rsv.se/
Copyright
© SSVH |