FACIT DIAGNOSTISKT PROV
Tillbaka till index över övningar...
Framtiden
Företagaren
Produkten
Verksamheten
Framtiden
Uppgift 1
En krympande marknad är svår att ta sig in på särskilt för en småföretagare
då priskonkurrensen är hård. En växande marknad är lättare för där finns plats
för alla.
Uppgift 2
Mode, säsong, teknisk utveckling, lagstiftning

Företagaren
Uppgift 1
Det kallas synergieffekter när summan blir större än delarna var
för sig (1+1=3)
Uppgift 2
Du kan priskonkurrera om du kan pressa dina kostnader så de blir
lägre än konkurrenternas. Du kan alltså inte priskonkurrera om dina kostnader är
högre.
Uppgift 3
Produkten kan vara handgjord, ekologiskt odlad eller miljövänligt
producerad, den kan levereras tryggt och säkert i rätt ´tid, den kan vara kundanpassad
på olika sätt, den kan finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt etc. Den övergripande
smådriftsfördelen i de flesta framgångsrika småföretagen är dock en effekt av den
unika kombinationen av person och idé!
Uppgift 4
Eftersom drift av företag förhoppningsvis innebär vinst. Vinsten
bör då naturligtvis satsas på något ytterligare vinstgivande i företaget, ej bara
sättas på bank. Detta är ju då en positiv satsning.
Uppgift 5
Företagets funktioner är utveckling, tillverkning, försäljning,
administration. Utvecklaren är nyfiken, har många idéer, tänker annorlunda, är
framtidsorienterad, har god iakttagelseförmåga, bryter gärna mönster, fokuserar på
möjligheter. Producenten (tillverkaren) kan branschen, är praktiskt lagd, kan lösa
problem, vill lösa problem direkt, är uthållig, tar ansvar själv, vill göra färdigt.
Försäljaren har humor, har lätt att ta folk, har övertalningsförmåga, tycker om att
förhandla, ser affärsmöjligheterna, har tävlingsinstinkt, kan överslagsberäkna.
Administratören är noggrann, är planerande, kan prioritera, tycker om att organisera,
kan göra fler saker samtidigt, gillar ordning och reda. Om du stämmer in på
ovanstående beskrivningar kan du hantera funktionerna mycket bra.
Uppgift 6
Hur företagaren utnyttjar sina resurser beror på de så kallade
effektivitetsfaktorerna. Drivkraft, ekonomisk förmåga och nätverk. Drivkraften hänger
samman med behov av frihet, trygghet, förebilder, att ha ett mål (att vara bäst, tjäna
pengar, eget beslutsfattande, att få genomföra idéer, att få utveckla nya lösningar).
Bevis på måluppfyllelser/framgång (statussymboler, företagets tillväxt) och
självförverkligande. Den ekonomiska förmågan har att göra med om du är sparsam, har
god privatekonomi, endast tar risker om det går att bedöma utfallet, har intresse av att
göra affärer, är ekonomiskt noggrann, har gott siffersinne. Nätverket innebär att du
har ett rikt nätverk omkring dig - t ex kunder, leverantörer, banken, kommunens
tjänstemän, politiker, familjen, vänner...

Produkten
Uppgift 1
Kvalitét beror till viss del på den fysiska produkten. Men
kvalitét är också en upplevelse som påverkas av nåra förväntningar före köpet och
den faktiska upplevelsen efter köpet. Om förväntningarna är höga krävs en perfekt
produkt för att vi inte ska bli besvikna. Om förväntningarna är lägre ställda kan
man känna sig nöjd med köpet även om produkten inte ens fungerade helt perfekt.
Förväntningar i sin tur hänger samman med styrkan i behovet och produktens pris. Ett
starkt behov eller ett lågt pris sätter ned förväntningarna och tvärtom.
Uppgift 2
Om det är ont om en vara och du plötsligt hittar den i en affärs kommer du att lovprisa
den även om den inte är riktigt som den ska vara. Om sedan konkurrenterna kommer med
samma produkt fast i topptrim kommer du förmodligen ändra uppfattning om den första.
Uppgift 3
Jag försöker ta fram det unika hos den och fokuserar på det. Tittar på det tekniska
utförande - finns något nytt i den vägen som kan tas fram i en eventuell reklamkampanj.
Kanske hitta en egen produktutformning, design, förpackning, eller erbjuda någon form av
service som du tror kommer att uppskattas i samband med försäljningen av varan eller
dylikt. Se till att varumärket står i överensstämmelse med det du ska sälja
Uppgift 4
Statistiskt sett mycket dåliga - endast en av 540 tekniska nyheter ger upphov till ett
lönsamt företag.
Uppgift 5
Ta patent. Om produkten inte uppfyller kraven för att få ta patent bör du
mönsterskydda den.
Uppgift 6
Teknik, produktutforming, design, förpackning, sortiment eller service.
Uppgift 7
Det ska profilera produkten och vara kort och lätt att uttala. Det ska passa produkten
och få inte vara belastat med negativa värderingar. Att skapa varumärken är en lång
och dyrbar process. Den kan bara forceras geom en väl tilltagen reklambudget vilket få
nyföretagare har. Det som står till buds för nyföretagaren är mun-mot mun-metoden.
Uppgift 8
Registrera det för att undvika risken för plagiat.
Uppgift 9
Det symboliserar företagets produkt. Detta gäller speciellt inom konsult och
servicesektorn Företagets namn och logo måste sätmma med företagaren själv

Verksamheten
Uppgift 1
Studera konkurrenternas lokaler och dra slutsatser om det egna
lokalbehovet. I dag handlar det mindre om överlåtelsesummor och långa kontrakt än om
hyresfria månader och korta kontraktsperioder. Vilken typ av lokal krävs? Vilken
betydelse har affärsläget? Utred olika alternativ och beskriv dem med avseende på
storlek, överlåtelsekostnad, hyra och kontraktsperiod. Kontakta kommunens
näringslivssekreterare.
Uppgift 2
Gör kravlista med företagets behov. Jämför leverantörernas
erbjudanden med avseende på pris, kvalitét, service, garantier, leverans- och
betalningsvillkor etc. Värdefulla råd kan fås av etablerade företagare på annan lokal
marknad.
Uppgift 3
Om du inte har mycket god branscherfarenhet måste du ägna ansenlig
tid åt att kartlägga tänkbara leverantörer av råmaterial eller färdiga säljvaror.
Branschtidskrifternas artiklar och annonser ger ofta en mycket bra översikt över
marknaden.


Företagaren | Företaget
| Övningar | Utvärdering
Ins. uppgifter
F.I.T.E.F | Företaget
| Marknaden | Budget
Regler | Lärare
| E-post | Chat
Diskussioner | Klasslista
| Hjälp
Copyright
© SSVH
Medverkande |